4 ZÁKLADNÍ PILÍŘE KONCEPTU EKOŠKOLKA
Pokud shrneme základní pilíře udržitelného rozvoje, získáme obraz toho, jak by měla fungovat ekoškolka:
1. Ekonomický pilíř
-
ekoškolka a ekologizace jejího provozu přináší finanční úspory, stejně tak jako zapojení místních firem např. při rekonstrukci zahrady nebo výrobě herních prvků
-
stravování založené z velké části na využívání lokálních zdrojů přispívá k rozvoji místní ekonomiky
2. Ekologický pilíř
-
ekoškolka – její provoz a aktivity má cíleně pozitivní vliv na životní prostředí
-
program a pedagogická koncepce ekoškolky vychází z místních podmínek
-
u dětí je podporován zdravý životní styl s ohledem na fyzický, duševní a duchovní rozměr člověka
3. Sociální pilíř
-
ekoškolka funguje jako místo pro setkávání rodičů a dětí
-
vzniká prostor pro setkávání širší veřejnosti, např. pořádání vzdělávacích seminářů pro rodiče o výchově dětí, komunikaci, ale i výtvarné dílny, zapojení seniorů apod.
-
ekoškolka podporuje rodinu a mezigenerační setkávání
4. Kulturní pilíř
-
ekoškolka je esteticky zajímavé místo
-
pořádají se zde kulturní akce
-
udržují se zde místní zvyky a tradice
-
ekoškolka reflektuje složitost multikulturní společnosti
Při vědomí této propojenosti stále platí, že člověk je zásadním způsobem formován právě v období do šesti let. A proto se nelze vyhnout otřepanému, ale pravdivému "Vše, co potřebuji vědět, jsem se naučil v mateřské škole..." Co se děti naučí záleží na dospělých a na tom, jakou dají dětem příležitost. Pokud děti kolem sebe vidí aktivní, přemýšlející a zvažující rodiče a učitele, je to ten nejlepší způsob učení.
Autor: Eva Sůrová
Zdroj: Vošahlíková, T.: Ekoškolky a lesní mateřské školy: Praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol