VZDĚLÁVACÍ PROGRAM „ZAČ​ÍT SPOLU“

Prvky vzdělávacího programu "Začít spolu" ve školním vzdělávacím programu Ekoškolky Rozárka. Při individualizaci vzdělávání využiváme některé prvky programu Začít spolu.

 

Za nejdůležitější pokládáme:

  1. zapojení rodičů do vzdělávání dětí

  2. typy inteligencí podle Howarda Gardnera

  3. tzv. centra aktivit

 

Základní cíle:

  • umožnit dětem zažít výchovu s demokratickými principy

  • vnímat změny, učit se je přijímat a aktivně se s nimi vyrovnávat

  • učit se kriticky myslet, rozpoznávat problémy a řešit je

  • umět si vybírat a nést za svou volbu odpovědnost

  • být tvůrčí a mít představivost

  • sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství, zemi a prostředí, ve kterém žijeme

  • vytvářet si zdravé životní návyky a postoje

 

Základní informace o programu „Začít spolu“

Program Začít spolu (Step by Step) vychází z osobnostně rozvíjejícího modelu (inspirován dílem C. Rogerse – představitele humanistické psychologie). Dítěti v procesu výchovy poskytuje učitel podpůrnou atmosféru založenou na porozumění, bezpodmínečném přijetí, uznání a empatickém naslouchání. Při tvorbě programu také učitel vychází z poznatku, že při hře se dítě nejlépe a nejefektivněji učí.

Prostor třídy je uspořádán do center aktivit, což jsou pracovní koutky, které umožňují hru i tvůrčí práci jednotlivcům i skupině dětí. Děti se učí tím, že si hrají a pracují s různými materiály, které jsou k dispozici v každém z center. Učí se také navzájem od sebe, nápodobou a pozorováním, řeší problémy, komunikují. Jsou vedeny k samostatnosti a ke spolupráci.


Centra aktivit

  • domácnost

  • ateliér

  • dílna

  • knihy a písmena

  • dramatika

  • pokusy a objevy

  • kostky

  • manipulační a stolní hry

  • voda – písek

  • hudba

  • školní zahrada

Existuje mnoho pohledů a přístupů k individualizaci dítěte. Program Začít spolu vychází z díla Howarda Gardnera a jeho teorie o typech inteligence. Je potřeba zdůraznit, že práce s těmito teoriemi je záležitostí průběžnou a sleduje vždy vývoj dítěte. Není tedy nálepkou či označením, ale umožňuje sledovat dítě v jeho vývoji a nadále s ním pracovat.


Typy inteligence

  • jazyková inteligence

  • hudební inteligence

  • logicko – matematická inteligence

  • prostorová inteligence

  • tělesně – polohová inteligence

  • osobnostní inteligence

  • sociální inteligence

  • přírodovědní inteligence