VZDĚLÁVACÍ PROGRAM „ZAČÍT SPOLU“
Prvky vzdělávacího programu "Začít spolu" ve školním vzdělávacím programu Ekoškolky Rozárka. Při individualizaci vzdělávání využiváme některé prvky programu Začít spolu.
Za nejdůležitější pokládáme:
-
zapojení rodičů do vzdělávání dětí
-
typy inteligencí podle Howarda Gardnera
-
tzv. centra aktivit
Základní cíle:
-
umožnit dětem zažít výchovu s demokratickými principy
-
vnímat změny, učit se je přijímat a aktivně se s nimi vyrovnávat
-
učit se kriticky myslet, rozpoznávat problémy a řešit je
-
umět si vybírat a nést za svou volbu odpovědnost
-
být tvůrčí a mít představivost
-
sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství, zemi a prostředí, ve kterém žijeme
-
vytvářet si zdravé životní návyky a postoje
Základní informace o programu „Začít spolu“
Program Začít spolu (Step by Step) vychází z osobnostně rozvíjejícího modelu (inspirován dílem C. Rogerse – představitele humanistické psychologie). Dítěti v procesu výchovy poskytuje učitel podpůrnou atmosféru založenou na porozumění, bezpodmínečném přijetí, uznání a empatickém naslouchání. Při tvorbě programu také učitel vychází z poznatku, že při hře se dítě nejlépe a nejefektivněji učí.
Prostor třídy je uspořádán do center aktivit, což jsou pracovní koutky, které umožňují hru i tvůrčí práci jednotlivcům i skupině dětí. Děti se učí tím, že si hrají a pracují s různými materiály, které jsou k dispozici v každém z center. Učí se také navzájem od sebe, nápodobou a pozorováním, řeší problémy, komunikují. Jsou vedeny k samostatnosti a ke spolupráci.
Centra aktivit
-
domácnost
-
ateliér
-
dílna
-
knihy a písmena
-
dramatika
-
pokusy a objevy
-
kostky
-
manipulační a stolní hry
-
voda – písek
-
hudba
-
školní zahrada
Existuje mnoho pohledů a přístupů k individualizaci dítěte. Program Začít spolu vychází z díla Howarda Gardnera a jeho teorie o typech inteligence. Je potřeba zdůraznit, že práce s těmito teoriemi je záležitostí průběžnou a sleduje vždy vývoj dítěte. Není tedy nálepkou či označením, ale umožňuje sledovat dítě v jeho vývoji a nadále s ním pracovat.
Typy inteligence
-
jazyková inteligence
-
hudební inteligence
-
logicko – matematická inteligence
-
prostorová inteligence
-
tělesně – polohová inteligence
-
osobnostní inteligence
-
sociální inteligence
-
přírodovědní inteligence